Thursday 27 June 2013

Honda Future 101 - Cara servis / tukar minyak enjin Honda Future

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada entry kali ni saya akan kongsikan kepada anda cara untuk servis atau tukar minyak enjin, atau kebiasaanya orang panggil minyak hitam, pada motor Honda Future. Cara tukar minyak hitam ni ada dalam buku manual Honda Future sebenarnya. Dan saya percaya, cara ini juga boleh digunapakai pada hampir kesemua kapcai di Malaysia, cuma mungkin berbeza pada kedudukan nat buang minyak enjin lama (engine oil drain plug), saiz drain plug tersebut, ada guna oil filter atau tak, dan beberapa faktor lain.

PERINGATAN! Cara ini mungkin boleh merosakkan drain plug dan/atau o-ring pada dipstick enjin motor anda jikalau anda terlebih ketatkan bahagian tersebut. Ketatkan secukup rasa sahaja. Jangan lebih, jangan kurang. Dan kalau boleh, lakukan kerja ini masa enjin motor tengah sejuk. Suam pun boleh. Kalau enjin tengah panas nak buat kerja pun susah, dan juga boleh meningkatkan risiko tangan melecur dan benang rosak (cross threading) pada drain plug dan/atau pada lubang drain plug. Tapi kalau nak buat masa enjin tengah panas pun boleh je. Suka hati korang la. Tangan korang kan. Motor korang kan. Ada aku kesah hahahah. Segala risiko yang diambil adalah atas diri sendiri, dan saya tidak akan bertanggungjawab atas segala kerosakan yang anda buat sendiri. Dapatkan nasihat pomen anda. Sendiri buat sendiri tanggung lah brooo.

Sebelum kita mula, antara barang yang diperlukan ialah :


- Kain lap (untuk lap mana yang patut)
- Torque wrench / spanar bulat saiz 17 (untuk buka/tutup drain plug)
- Playar gabung (untuk buka/tutup dipstick)
- Corong minyak (untuk senang nak isi minyak enjin baru)

- Bekas tadah minyak enjin lama (takkan nak tadah pakai tangan?)
- Penyukat cecair (untuk sukat minyak enjin)
- Minyak enjin kesukaan anda

Minyak enjin yang sesuai untuk Honda Future ada tertulis dalam buku manual Honda Future. Ini yang saya ringkaskan dari buku manual Honda Future mukasurat 67 :

Gred SAE 10W-30
API SG dan ke atas (API SH, SJ, SL, SM, SN)
Tanpa pelincir tambahan seperti 'graphite' atau 'molybdenum'
Tanpa 'energy conserving'
JASO MA (bukan JASO MB ke MC ke)
Disyorkan minyak enjin Honda, tapi boleh je nak pakai minyak enjin lain

Kalau anda tak faham apa benda menatang kat atas ni, tak apa. Ikut je apa yang disyorkan oleh Honda. Jangan bubuh minyak masak vesawit pulak. Tak pasal ada bau ayam goreng nanti.

Ok dah tahu minyak enjin yang sesuai, pertama sekali kita kenal pasti dulu kedudukan nat drain plug ni kat mana. Nat drain plug ni dia bersaiz 17, sebelah batang paip ekzos atau batang besi brek belakang. Sila tonggeng sikit tengok bawah enjin dan kenal pasti drain plug ini. Gambar sebagai rujukan.


Sila pastikan betul-betul ya. Jangan silap buka nat. Nat drain plug tu saiz 17, kedudukan dia dekat bawah enjin sebelah paip ekzos atau sebelah batang besi brek belakang, dan nat tu menghala terus ke bawah, supaya minyak enjin senang keluar. Tengok gambar kat atas dan bawah ni dan kenal pasti betul-betul nat yang mana satu yang harus dibuka. Jangan silap buka. Nanti enjin barai wakaka.


Ok bila dah kenal pasti dan konfem yang mana satu nat drain plug, boleh longgarkan nat drain plug bersaiz 17 tu dengan torque wrench. Kalau tak ada wrench, pakai spanar bulat pun boleh.


Pusing ke kiri untuk longgarkan drain plug tadi. Ingat, "righty tighty, lefty loosey".


Bila drain plug dah longgar, jangan buka dulu drain plug tu. Alas dulu bawah enjin dengan bekas tadah minyak enjin lama, dan pastikan bekas tadah tu selari dengan drain plug yang akan dibuka.


Lepas tu baru buka habis drain plug pakai tangan. Digalakkan pakai glove getah supaya tangan tak terkena minyak hitam. Kalau enjin panas, kena lebih berhati-hati. Minyak enjin tengah panas tu.



Maka jatuhlah minyak enjin...


Sementara tunggu minyak enjin lama keluar habis, anda juga boleh kickstart slow-slow masa minyak enjin lama tu tengah keluar, untuk membantu mempercepatkan proses pengeluaran minyak enjin. Kickstart pelan-pelan ya, bukan kickstart macam nak start motor. Cara kickstart slow-slow ni ada tulis dalam buku manual Honda Future mukasurat 69-70. Tapi kalau tak buat cara ni pun tak apa. Bukan wajib pun. Sementara minyak enjin yang lama ni nak keluar habis, anda pergilah minum kopi ke, tengok tv ke. Dah 3 jam nanti sambung la kerja balik haha.

Perhatikan pula gambar bawah ni. Nampak tak bulatan merah keliling drain plug tu? Itu adalah washer untuk drain plug. Sila pastikan washer ni ada sekali dengan drain plug. Kalau tak ada washer ni, jangan pasang balik drain plug. Kalau tak nanti lubang drain plug mungkin akan jadi 'cross-thread' bila anda cuba nak tutup balik lubang drain plug bawah tu. Kalau dah ter'cross-thread' memang hantar kedai je cerita dia.


So minyak enjin lama yang dah hitam tu nak buat apa? Buang. Buat minyak rantai ke. Minyak rambut ke. Tapi jangan buang kat longkang atau tanah. Kalau boleh cari lah botol yang tak guna, masukkan dalam tu, buang kat bengkel motor berdekatan anda. Biasanya kedai motor ada tong drum yang besar tu, memang khas untuk buang minyak enjin terpakai. Jagalah alam sekitar kita.


Lepas dah habis minyak enjin lama keluar, boleh lah tutup semula lubang drain plug bawah enjin tadi. Jangan lupa washer drain plug sekali. Kasi pusing drain plug pakai tangan dulu. Bila tangan dah tak kuat nak pusingkan drain plug, baru ketatkan pakai wrench / spanar. Ingat, ketatkan secukup rasa. Tak ketat sangat. Tak longgar sangat. Pandai-pandai la agak.



Pusing ke kanan nak tutup drain plug bawah tu. Diingatkan lagi sekali, secukup rasa je. Kalau terlebih ketat, haus bunga drain plug tu, tak pasal kena buat benang (threading) balik.


Selesai buang minyak enjin lama. Sekarang kita sumbat minyak enjin baru. Masukkan minyak enjin baru ke dalam penyukat cecair dalam 700ml. Saya masukkan 750ml, sebab selalu jalan jauh. So saya lebihkan sikit. Tapi jangan lebih banyak sangat, sampai 900ml ke 1 liter ke. Lemas enjin tu kalau banyak sangat minyak enjin.


Next, buka dipstick dengan playar gabung (kalau ketat lah). Pusing kiri untuk buka.


Dah buka, cek getah o-ring yang ada pada bawah penutup dipstick tu. Kalau dah koyak/pecah, kena ganti lain. Kalau tak nanti leaking / meleleh minyak enjin keluar dari lubang dipstick tu.



Next, masukkan corong minyak ke dalam lubang dipstick...


...dan tuang minyak enjin baru. 700ml je, jangan lebih banyak sangat.


Lepas dah tuang habis minyak enjin baru, masukkan balik dipstick, tutup kejap...


...panaskan enjin dalam 3-5 minit...


Buka balik dipstick tadi. Lap hujung bawah dipstick. Jangan ada kesan minyak sikit pun.


Celup dipstick ke dalam lubang enjin. Celup je, jangan tutup ke, pusing kiri kanan ke. Celup dalam 1 saat, lepas tu tarik keluar balik.


Dekat hujung bawah dipstick tu ada macam kawasan garisan bersilang, iaitu penanda paras minyak enjin. Cek paras minyak enjin anda. Sepatutnya minyak enjin berada pada paras antara HI dan LO. Kalau lebih sikit dari HI, tak apa. Yang penting jangan kurang dari LO.


Saya isi 750ml, jadi paras minyak enjin berada pada atas sikit dari HI. Kalau berada di bawah paras LO atau tak jejak langsung LO, topup sikit minyak enjin supaya berada di antara HI dan LO.


Kalau dah cun semua, boleh tutup lubang dipstick pakai playar gabung. Tak perlu ketat gila babun, cukup sekadar "tidak boleh dibuka oleh kekuatan jari manusia" haha. Tapi kalau anda jenis cek paras minyak enjin hari-hari, boleh tutup pakai tangan je. Tutup ketat ni sebab nak elak orang dengki bubuh pasir dalam enjin je. Mana la tau kan kot ada manusia suka pedajei motor orang.


Dengan menutup lubang dipstick tadi, maka selesai sudah upacara menukar minyak enjin sendirian berhad. Lepas ni boleh la anda riak ke kawan-kawan, aku tau tukar minyak hitam sendiri hahaha.

Sekali lagi diingatkan, risiko tanggung sendiri. Saya faham dan mengerti akan risiko penukaran minyak enjin ini sendiri, dan anda juga sepatutnya begitu. Saya tidak akan bertanggungjawab sekiranya motor Honda Future anda barai atau mempunyai masalah selepas anda mengikut cara ini. Dapatkan nasihat pomen atau orang yang lebih pakar. Saya cuma pomen asal boleh. Kepada yang masih ingin mencuba juga, saya ucapkan semoga berjaya dan jangan salah langkah haha. Entry ini sampai di sini saja. Majulah sukan permotoran untuk negara.

32 comments:

  1. sangat bermanfaat,terutamanya bgi org yg mmg x tahu menahu pasal motor ni

    ReplyDelete
  2. washer yang dalam bulatan merah tu dipanggil : PACKING, DRAIN COCK, 12.5X20 . part no : 90407-259-000. saya punye pun dah takde.

    ReplyDelete
  3. minyak yang mana paling sesuai utk honda future 10W-40 atau 15W-50? tak tahu lah pasal moto oil ni.. :)

    ReplyDelete
  4. Moto HF ni ada oil filter? Masa tuka minyak moto, apa lagi perlu diberi perhatian untuk ditukar sekali? Agar enjin sentiasa berkeadaan baik

    ReplyDelete
  5. informasi yg baik. blog terbaik. semoga tros kehadapan futurians !

    ReplyDelete
  6. salam bos...ada tk.softcopy buku manual honda future yg boleh saya download?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taip je kt google honda future manual nanti boleh download dlm bentuk pdf file..

      Delete
  7. terima kasih bro sangat2 bermanfaat untuk saya yg bru mbil mtor..

    ReplyDelete
  8. Celup dipstick tu kne tutup abis @ hujung alur bunga dipstick touch ke body?

    ReplyDelete
  9. salam bro,nk tanya mcmmana nk tukar bateri?boleh buat tutorial?huhu

    ReplyDelete
  10. sama lah tersilap buka jugak ni.. nak buat macam mana ni

    ReplyDelete
  11. salam, nak tanya, kalau motor baru belum capai 1000KM, dah tukar minyak hitam banyak kali dan pecut melebihi 80KM. Apakah kesan buruk kepada motorsikal? sebab baru dapat info dari pomen tak perlu tukar minyak hitam banyak kali sebab belum sampai 1000KM. Baru first beli motor baru. Dah risau jangka hayat enjin. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau suka lenjan moto (bwk laju) elok tukar sebelum 1k km lebih selamat begitu

      Delete
  12. salam, camne cara nak tukor spark plug sdiri, kene bukak cover set ke ? terima kasih

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum..enjin honda memang tak boleh pakai minyak pelincir yang ada molybdenum ke?selalu yang ada molybdenum ni..ada dalam minyak pelincir liqui-moly. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  14. Samalah . Korang dh settle ke masalah tu . Tlg ajar sikit . Skrng sdh masukan balik benda tu . Tp bila start lain mcm bunyi dlm engin

    ReplyDelete
  15. yg skru ngan spring ko tekan guna jari telujuk lepas tu guna sepana. aku lupa aku guna selana berapa tapi sepana yg ade bulat kat belakang lepas tu pusing kan ke kanan

    ReplyDelete
  16. Kalau tuang sebotol 1 liter ada masalah tak?

    ReplyDelete
  17. Macam mne dah salah bukak skru ni...bunyi dah lain plz..

    ReplyDelete
  18. sebelah screw tukar minyak engine tu screw untuk apa

    ReplyDelete
  19. Hi.Takat minyak enjin Honda dash berapa ml ? 800 ml boleh ke?. Washer tuh ada jual kat kedai motor ke?

    ReplyDelete
  20. Bang kalau salah nuka mcm mn..tapi saya belum hidup engine lg

    ReplyDelete
  21. Tlg bg no what's app bang..I call u

    ReplyDelete
  22. Terbaik bos, info yang sangat berguna untuk Wave saya

    ReplyDelete