Thursday 27 June 2013

Honda Future 101 - Cara membuka tempat duduk dan kebuk simpanan Honda Future

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entry kali ini dibawakan khas untuk anda oleh tuan presiden kita, Rashimy Abd Rashid. Baru-baru ni beliau ada buat satu projek baik punya, projek apa? Buat masa ni projek tu dirahsiakan.. Haha kalau nak tahu, follow blog ni. Kita akan update dari semasa ke semasa. :-)

Ok kali ni, seperti yang tertulis pada tajuk, kita nak buka tempat duduk dan kebuk simpanan Honda Future. Mungkin anda tertanya-tanya. "Nak buat apa buka?" "Buang masa je buka" dan macam-macam spekulasi lain. Kita pun bukan saja-saja suka-suka nak buka. Adalah benda nak buat. Nak buka absorber ke, nak buat wiring rahsia ke, nak servis fuel line ke, fikirlah sendiri nak buat apa.

Seperti biasa, segala kerja-kerja yang dilakukan adalah atas risiko sendiri. Anda tidak digalakkan untuk mengikut cara ini jika anda tidak yakin atau tidak tahu apa objektif anda untuk buka tempat duduk dan kebuk simpanan Honda Future ini. Dapatkan nasihat pomen yang terdekat.


Tu dia.. Tempat duduk terbuka sekali dengan kebuk simpanan, satu pakej. Jadi macam mana nak buka ni? Pertama sekali, kena ada alat yang sesuai, iaitu...



Tak tahu apa nama sebenar dia. Ada orang panggil spanar T, ada orang panggil T. Tapi ini sajalah yang diperlukan. T saiz 8mm.

Ok dah tahu nak guna alat apa, kita kenal pasti pula skru mana yang nak kena buka.


Nampak ada 2 skru dalam dan 2 skru luar kebuk simpanan tu? Skru ni yang kena buka supaya boleh buka tempat duduk dan kebuk simpanan Honda Future. Semua skru saiz 8.



Begitulah rupa skru saiz 8 tadi bersama lapiknya.


Kat tangki minyak ada wayar yang melekat kat tangki tu. Wayar ni yang menentukan minyak anda ada di paras mana di meter Honda Future anda. Wayar tu anda tarik keluar dari sendal dia...


...macam tu, supaya bila buka kebuk simpanan tu tak adalah tertarik sekali wayar tu. Tak apa, nanti nak pasang balik kita masukkan balik dalam sendal dia.

Kemudian boleh dah tarik slow-slow kebuk simpanan. Tarik slow-slow mula dari kiri...


...lepas tu kanan...


Hati-hati! Belah kiri kebuk simpanan tu ada satu cangkuk yang memegang wayar dan fuel line (aliran minyak) jadi anda kena tarik keluar wayar dan fuel line ni dulu dari cangkuknya supaya tak tercabut wayar dan fuel line ni.



Lepas tarik keluar wayar dan fuel line tadi dari cangkuknya, boleh dah tarik keluar slow-slow kebuk simpanan dan tempat duduk.

Ini rupa cangkuk yang dimaksudkan...



Tu dia kantoi skru driver baru beli.. Dengan ini terbukalah sudah tempat duduk dan kebuk simpanan Honda Future. Cara nak pasang balik, macam biasalah, gostan balik step di atas. Sekali lagi diingatkan, risiko tanggung sendiri. Rosak ke, patah sana sini ke, kami tak tanggung. :-)

5 comments:

  1. Tutorial nk bukak cover dada dpn plak admin...

    ReplyDelete
  2. Mana nak cari kebuk spare part baru ea?

    ReplyDelete
  3. Mana nak cari kebuk spare part baru ea?

    ReplyDelete
  4. Mana ada jual kusyen motor honda future

    ReplyDelete
  5. sebelum baca blow ni. saya dah Salah buka. Nut pun dah loose. end up..besok kena g pomen pasak nut besar. haih. ptutnya sy buka blog ni dri dgr ckp org. haih.

    ReplyDelete